Weg met die onrust!

Je kent het vast wel, de dagelijkse drukte en rompslomp. Al gauw ontbreekt het je aan de tijd of energie om de klusjes die je had bedacht nog af te krijgen. Er is weer eens wat tussen gekomen! Je kind is ineens grieperig geworden, die deadline op je werk die nu wel heel erg dichtbij komt, spontaan familiebezoek terwijl je wilt thuiswerken, de auto die spontaan heeft besloten dienst te weigeren, ga zo maar door… Druk, druk, druk.

Op zich is er niets mis mee als de dingen soms anders lopen dan dat je had gehoopt. Dat is nu eenmaal het leven. Onverwachte zaken horen daarbij. Maar als je regelmatig de planning moet omgooien en bijvoorbeeld niet meer aan je huishouden toe komt, kan dat een onrustig gevoel en zelfs stress opleveren. Er ontstaan (kleine) achterstanden in de huishouding en je ziet dat het langzaam steeds rommeliger wordt. 

De eettafel waar je normaal gesproken lekker aan zit te dineren is spontaan veranderd in een magneetplek. Er is een stapel spullen ontstaan en er worden steeds meer spullen bijgelegd. Ach, denk je, dat ruim ik later wel een keer op als ik tijd heb. Maar de dagen verstrijken, de tafel komt steeds voller te liggen. En de onrust neemt steeds verder toe…

Hoe zorg je er nu voor dat je huis weer een baken van rust wordt en geen stressfactor meer is?

Voordat je als een malle aan het opruimen slaat, bedenk dan eerst wat je wilt bereiken. Waar stoor je je op dit moment het meeste aan? Zorg ervoor dat je die spreekwoordelijke doorn in het oog als eerste aanpakt. Dan kan dus die stapel spullen op de eettafel zijn of dat keukenkastje waar van alles spontaan uit valt wanneer je het deurtje opent. Je doel kan ook zijn dat je niet meer elke ochtend naar je sleutels moet zoeken. Je zult zien dat het een heel fijn gevoel geeft wanneer je de grootste stoorzender als eerste wegwerkt.

Bepaal een logische plek

Geef spullen een vaste plek en leer jezelf aan om deze spullen na gebruik ook direct weer op dezelfde plek terug te leggen. Om te bepalen welke vaste plek voor het betreffende voorwerp het handigst is, bedenk dan waar je het voorwerp als eerste zou gaan zoeken indien je het weer nodig hebt. 

Begin klein

Creëer een fijne en opgeruimde ruimte voor jezelf. Maak van je huis het fijne en knusse thuis die je voor ogen hebt. Begin met kleine stapjes en wees lief voor jezelf. Pak eerst een schapje of lade aan en trek niet in één keer alle keukenkasten leeg! De impact hiervan kan namelijk te groot zijn en stel dat er iets onverwachts tussenkomt, dan ligt je keuken nog helemaal overhoop. Gooi weg wat kapot of over de datum is of waar je simpelweg niet meer blij van wordt. Zet de spullen die je wilt houden terug. Tegen de tijd dat je alle lades of kasten hebt aangepakt, kun je tijd maken om alles mooi te ordenen en categoriseren. Zorg er eerst dus voor dat alle overbodig geworden spullen het huis uit gaan.

Wees lief voor jezelf

Je hoeft natuurlijk niet meteen een hele dag vrij te houden om je huis op te ruimen. Stel dat je een paar keer in de week maar een kwartiertje tijd hebt, wees dan al blij met de vooruitgang die je binnen die tijd boekt. Een keukenlade of een schap in een kast per keer boekt op langere termijn grote resultaten! Elke stap is er eentje, babysteps dus.

Indien je een langere opruimsessie hebt, hou dan regelmatig even pauze en neem de tijd voor een kopje thee of koffie en iets te eten. Zet je favoriete muziek op en zing gerust lekker mee! Voor je het weet kom je in de opruim-flow en sta je na afloop van de opruimactie versteld van de grote resultaten die je al hebt bereikt!

En bedenk, wat klaar is, is klaar. Morgen weer een dag.

Mocht je het toch lastig vinden om een actieplan te maken of te starten met het opruimen, dan help ik jou daar graag bij. Ook als je spullen moeilijk kan loslaten kan ik jou daar goed bij ondersteunen.

Veel succes en opruimplezier. Zet ‘m op!

Geef een antwoord